Ms. Beauchemin writes in French. English speakers may read a translation in the first comment.
Bestiaire I – Dasyatis sephen, 2011
Medium: Black Ebony, Movingui Veneer, Stingray polished and non polished
Finish: Linseed Oil and Beeswax
Techniques: Bending, Sculpture, Marquetry
Dimensions: 26 x 10.5 x 3 cm
Photographer: Nicolas Chentrier
Bestiaire II – Alcedo atthis, 2011
Medium: Black Ebony, Black Ebony and Tinted Sycamore Veneers, Kingfisher Feathers
Finish: Beeswax
Techniques: Bending, Sculpture, Marquetry
Dimensions: 30.5 x 9 x 4.5 cm
Photographer: Nicolas Chentrier
Bestiaire III – Pinctada, 2011
Medium: Black Ebony, Bleached Anegre Veneer, Mother of pearl
Finish: Beeswax
Techniques: Bending, Sculpture, Marquetry
Dimensions: 20.5 x 10.5 x 7 cm
Photographer: Nicolas Chentrier
La recherche et le dépassement font partie intégrante de mon travail de création. À l’automne 2011, j’ai eu la chance de réaliser un projet de recherche dont l’objectif était d’apprendre à travailler trois matériaux traditionnels d’origine animale – le galuchat, les plumes et la nacre. Ce projet m’a permis de maîtriser et d’intégrer ces matières à mes créations. Au final, j’ai créé le triptyque Bestiaire, une collection de trois ornements de coiffure sculpturaux : Bestiaire I – Dasyatis sephen; Bestiaire II – Alcedo atthis et Bestiaire III – Pinctada.
À travers ce projet, j’ai pris conscience de l’importance du temps dans ma démarche artistique. À une époque où le temps est calculé en efficacité et en rentabilité, mon travail de création, axé sur le détail, la précision et la minutie, se veut un éloge du temps. Plus une pièce exige de moi temps, application et précision, plus j’ai l’impression de respecter la matière et d’être en harmonie avec mon art. À l’image des artistes et artisans d’une autre époque, je souhaite valoriser le geste et le temps associé à sa maitrise.
Je veux poursuivre dans cette voie, en prenant le temps d’explorer de nouvelles matières en association avec le bois. Je souhaite également développer l’aspect sculptural de mes pièces; créer des œuvres indépendantes dont on oublie la fonction.
À suivre… dans quelque temps…
कंघी
To explore or purchase these museum pieces of modern art, please visit the web site of Jessica Beauchemin
English translation:
Excessive research forms an integral part of my creative work. In the Fall of 2011, a research project gave me the chance to realize a goal. I learned to work with three traditional materials of animal origin: the stingray, feathers, and mother of pearl.
This project allowed me to master and integrate these materials into my creations. In the end, I created the triptych Bestiary, a collection of three sculptural hair ornaments: Bestiary I – Dasyatis Sephen; Bestiary II – Alcedo Atthis; and Bestiary III – Pinctada.
I became aware of time’s importance in my artistic process.
In an era where efficiency and profitability define its value, my creative work eulogizes an older calculation of time, when its purpose focused on applying thorough accuracy to minute details. In addition, a piece of me requires time to apply precision, feel more respect for my materials, and be in harmony with my art. Like artists and craftsmen of the past, I would value the power to control time, as I need to experience it.
I want to continue on this path, taking time to explore new materials in combination with wood. I also want to develop the sculptural aspect of my pieces and create works, which are so independent, we forget their function.
To be continued … in some time …
Brava, Jessica!