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Las “Falleras” Valencianas

By The Creative Museum. The English translation may be found in the first comment.

Tous les ans, du 14 au 19 mars, à Valencia, a lieu l’une des fêtes les plus réputées d’Espagne : “LAS FALLAS”. Elle attire un nombre considérable de touristes venus de toute l’Europe. C’est LA Fête au sens pur de l’art, de la culture valencienne, du bruit, de la musique, de la lumière et du feu, le tout poussé à l’extrême. Las Fallas, c’est aussi la fête de tous, des plus jeunes aux plus anciens.

Pour les femmes de la ville, c’est l’occasion de revêtir leurs plus beaux atours, selon une tradition vieille de plusieurs siècles. On organise aussi des concours pour désigner la plus belle FALLERA de l’année.

Leur costume est magnifique : une robe brodée d’or et d’argent, un châle de dentelle et des chaussures de satin, mais leur coiffure attire particulièrement l’attention. C’est en soi une œuvre d’art qui nécessite une longue préparation et de nombreux accessoires. La parure complète de “fallera valenciana” comprend un grand peigne en laiton repoussé et deux petits peignes de côté assortis, des épingles pour fixer les macarons de cheveux tressés et deux tiges à double extrémité décorées de strass qui se glissent en travers du chignon.

Cet ensemble est complété par des bijoux assortis : pendants d’oreilles, broche de corsage et collier de perles. (Note de l’éditeur: ce collier de perles du XVIIe siècle en Espagne a été utilisé dans le film Alatriste)

Creative Museum possède d’autres modèles de grands peignes que vous découvrirez dans le Museum.

The teeth are missing on the two small combs

This Spanish instruction document lists each item of a fallera costume. Depending on the fabric of the dress, silk being the most expensive, the complete outfit can cost from 2,000 to 10,000 euros.

कंघी

For more scholarly research, please examine

How to create the Valencia Hairstyle Professionals who will create the hairstyle for you
Las fallas de Valencia / The Festival of Saint Joseph

Creative Museum: Peinetas y Mantillas Españolas (Spanish Mantilla Combs)

(Para este tema, The Creative Museum escribe en español. An English translation can be found in the first comment.)

कंघी

En la cultura española, hay un elemento de arraigada tradición que es el uso de la peineta. Este ornamento femenino para el cabello consta de un cuerpo convexo y un conjunto de púas que se encajan sobre el moño. Pero sobretodo, es el complemento indispensable para lucir de forma elegante la mantilla.

La mantilla es una prenda que se luce en muchos tipos de actos y hoy todavía se utiliza con la peineta en algunas celebraciones como bodas de gala, procesiones de Semana Santa, funerales o corridas de toros. Aquí está la reina Sofía de España usando una peineta y mantilla en el funeral del Papa Juan Pablo II, el 08 de abril 2005.

La peineta española es notable por su diseño muy elaborado y por su tamaño impresionante. Las peinetas altas pueden alcanzar unos 30 o 40 centímetros. En este caso, son más difíciles de llevar que las más cortas o bajas. Se elige la peineta acorde a la altura y la del acompañante. En todo caso, hay que ajustarla bien al moño y cubrirla de forma correcta y bien equilibrada con la mantilla.

Las hay de muchos tipos de material, una de las mejores son las de carey. Pero hoy, salen caro y se encuentran poco en el mercado de antiguëdades.

Su origen se remonta a muchos siglos pero, se sabe que en el siglo XIX, la reina Isabel II (1833-1868), muy aficionada al uso de tocados y diademas, empezó a popularizar su uso, costumbre que pronto adoptaron las mujeres más cercanas a ella. Las damas cortesanas y de altos estratos sociales, comenzaron a utilizar esta prenda en diversos actos sociales, lo que contribuyó, en gran medida, a darle un aire distinguido, tal y como ha llegado a nuestros días.

Hoy su uso es muy limitado y poco generalizado; se encuentra sobretodo en el sur de España, en Andalucía, especialmente en Sevilla.

El Creative Museum tiene una collección de aproximadamente veinte piezas bellisímas.

कंघी

For more scholarly research, please examine the publications of The Creative Museum and this book on the peinetas of Argentina, which can be found in our Resource Library. You can also buy a white peineta and mantilla to celebrate the Spanish style.


Couture and Consensus: Fashion and Politics in Postcolonial Argentina

White Spanish Comb

White Fingertip Length Spanish Mantilla

Jeanne D’Arc, Antoine de Paris, and the Bob

No one ever knew what she looked like. All we know is after Burgundian soldiers burned her village to the ground, she started hearing voices at 12. God commanded her to drive the English out of France so the Dauphin Charles VII could be King. The only way she could get to Court to convince Charles to let her lead the French army was to pass through Burgundy wearing a male disguise.

Jeanne d’Arc cut her hair, donned male armor, turned the Hundred Years War from an inheritance battle between royal families into a religious cause, and lifted the Siege of Orléans in 1429. Charles VII became King. Then the English captured her, put her on trial, forced her into a dress, and burned her at the stake in 1431. She was 19.

In 1928, Carl Theodor Dreyer directed “La Passion de Jeanne d’Arc,” where Maria Falconetti gives one of the greatest performances in film history. For me, with her crown of twine, this was Jeanne.

But France was in the midst of an aesthetic revolution. Movements co-opt extraordinary people into their own mind boxes.

In 1895, Art Nouveau was starting, and Alfred Lynch painted one of the most famous imaginary portraits of Jeanne D’Arc.

In 1909, as Art Nouveau was turning into Art Deco, this painting might have given hairdresser Antoine of Paris an idea.

The Bob.

He credited Jeanne d’Arc with its inspiration. The bob liberated women from long hair the year before Coco Chanel started her first hat shop and later liberated women from the corset. How sophisticated, confident, and independent Chanel and Mary Pickford looked in the 1920’s.

Meanwhile, in Oyonnax, Auguste Bonaz adapted his comb designs to adorn the new style. From The Creative Museum:

Jeanne d’Arc was a military genius, a Royalist, and a Catholic with religious fervor that outdid the Inquisition. As France celebrates the 600th anniversary of her death, I wonder what she would think of all this.

कंघी

For more scholarly research, please examine the publications of The Creative Museum and these books, which have been added to our Resource Library.


Joan of Arc: The Warrior Saint

Film: The Passion of Joan of Arc

The Comb: Its History and Development